Kui Jan Eduard Piigli kihutab suurel rajal oma Kawasaki KX250-ga, tundub kõik justkui loomulik – kiirus, julgus ja sujuvad hüpped. Aga selle taga on pikk teekond, mis algas väikestest sammudest ja suurest huvist motokrossi vastu. „Mu motokrossi teekond on olnud väga pikk ja huvitav – täis trenne ja võistlusi,“ ütleb Jan ise.
Üks väike poiss ja üks suur unistus
Kõik algas siis, kui Jan oli seitsmene. Ta käis tihti Tallinna motopoes RAMO mootorrattaid imetlemas, kuni ükskord ütles hea sõber Ülo Raudsepp talle, et kui sa tõesti tahad mootorratastega sõita, siis mine Kiilimotosse – seal saad tegeleda motokrossiga. “Nii saigi alguse minu motokrossi teekond,“ sõnab Jan. Kiilimoto trennidesse minek oli esimene samm tõsisema motospordi suunas. Oma päris esimese ratta – rohelise Kawasaki 65cc – sai Jan alles aastal 2018, enne tuli aga igaks trenniks laenata ratast treener Jaan Salustelt.

Treeneri silme all kasvanud
Jaan Saluste on ka üks esimesi treenerid, kes Jani arengut kõrvalt jälgis ja suunas. Jani kohta ütleb ta nii: „Jan on väga tore ja sihikindel sõitja. Olen näinud teda kasvamas väikese 50cc tsikliga poisist meheks, kes täna valdab 250cc ratast. Eelmisel suvel tegime Lokutil trenne ja ma näitasin oma väikestele sõitjatele, kuidas Jan suurel rajal Kawasakiga kihutas – keegi ei uskunud, et ta ise alles hiljuti TTR-50-ga sõitis.“
See sihikindlus ja pühendumus on toonud Janile juba mitmeid võite. Tema esimene võistlus oli 13-aastaselt Saku rajal RedMoto Grande Finale’l. Mõned aastad hiljem tõusis ta EHKK sarja poodiumi kõrgeimale astmele Kiviõlis.
Täna treenib ta Henri Haramaa käe all, kes ütleb Jani kohta nii: “Janiga oleme juba aastaid koostööd teinud, ta on peaaegu alati trennis kohal ning areneb iga korraga edasi. Hea on olnud jälgida tema teekonda läbi nende aastate – pidev stabiilne areng. On olnud ka mõned üksikud vigastused, kuid need pole tema arengut pidurdanud ja pigem on Jan alati kiiremana rajale tagasi tulnud. Väiksest 65cc sportlasest on saanud suur ja iseseisev sportlane. Tulevikus plaanime koostööd kindlasti jätkata ja seda protsessi edasi viia. Kindlasti võiks Jan tulevikus ka rohkem võistelda ja teistele head konkurentsi pakkuda.”

Liivased kurvid ja soovitused alustajatele
Jan toob lemmikradadena välja Tihemetsa, Maardu ja Kiviõli, aga Tihemetsa korssirada on siiski lemmikuim ning ta ise lausub selle kohta: „Tihemetsa rada on kiire ja veidi liivane – mulle meeldib, et seal saab kurvides mängida. See sobib mu sõidustiiliga. Ja need suured, sujuvad hüpped… need on lihtsalt mõnusad.“ Treeningud toimuvad eri radadel üle Eesti, lisaks kuulub rutiini jõusaal, et vastupidavust arendada. Jan ütleb, et need trennid annavad talle kõige rohkem – kogemust, tunnetust, tasakaalu. Enne trenni või võistlust kuulab ta tihti Rammsteini – see aitab tal end käima tõmmata ning lemmiklooks on “Deutschland”.

Oma eeskujudena toob ta esile Eli Tomaci ja Romain Febvre, sest Jani sõnab: “nende sõidustiil ühtib täielikult minu omaga, lisaks on nende mõlema võimsad saavutused olnud suureks inspiratsiooniks mulle endale.”
Kui Jan parajasti motokrossiga ei tegele, mängib ta kitarri ja tegutseb rallil kaardilugejana. “Ma jätkan motokrossiga nii kaua, kuni keha vastu peab. Isu, armastus ja kirg selle spordi vastu on säilinud – juba kümme aastat,“ lausub Jan oma tulevikuplaanide kohta.

Algajatele aga, kes alles kaaluvad krossiga alustamist, annab Jan nõu: “Võta kindlasti treener ja alusta rahulikult, sest see on raske ja ohtlik ala. Ei ole vaja kiirustada – kõigel on oma aeg. Kui sa hindad oma oskusi üle, võib see halvasti lõppeda.“ Noortele, kes tegelevad motokrossiga soovitab ta: “Isegi kui su teele tulevad motokrossis kas vigastused või ebaõnnestumised, ära anna kunagi alla, sest nendest saad sa alati üle ning need teevad sind tugevamaks. See ongi motokross ja sellepärast me seda sporti armastamegi, kõige tähtsam on see, et sa kunagi alla ei annaks.”
Hoia Jani tegemistel silm peal:
📸 Instagram: @jan_eduard_piigli_243
📘 Facebook: Jan Eduard Piigli
👻 Snapchat: janeduard243